قیمت سختی‌گیر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دراین مطلب ابتدا توضیحاتی راجع به مشخصات سختی گیر و انواع و اقسام سختی گیر می دهیم و درآخر درباره قیمت سختی گیر و عوامل تاثیرگذار در قیمت سختی گیر می پردازیم .

سختی گیر water sofetner دستگاهی هست برای جدا کردن سختی های موجود در آب برای استفاده مطلوب تر از آب در کارهای صنعتی ، کشاورزی ، تجاری و …..

عموما سختی گیر در کلیه صنایعی که تاسیسات آن با آب و به خصوص آب های دارای درجه سختی بالا (بیشتر از 150ppm  ) در ارتباط هستند مورد استفاده قرار می گیرد . از مهم ترین این تاسیسات  می توان به بویلر های آبگرم ، دیگ بخار ، برج خنک کننده ، چیلر، تاسیسات شیرین سازی آب ، خطوط تولید مواد شوینده و پیش تصفیه خط تولید آب مقطر اشاره نمود .

انواع سختی‌گیر بر حسب عملکرد

سختی‌گیر رزینی :

سختی گیر رزینی به نوع خاصی از سختی‌گیرها گفته می شود که دارای بدنه استوانه ای فلزی بسیار مقاوم یا بدنه از جنس FRP بوده و طراحی داخلی آن به گونه ای صورت گرفته است که بستری از سیلیس و رزین موجود می باشد .

سختی‌گیر مغناطیسی :

می توان با نصب سختی‌گیرهای مغناطیسی در مسیر جریان آب کریستال های کلسیم را از کلسیت به آراگونیت تبدیل کرد و در نهایت این کریستال ها به میکروکریستال های شناور در آب تبدیل شده و دیگر قابل رسوب و ته نشنینی نخواهند بود و از لوله های خروجی تخلیه می گردند .

سختی گیری آب با اسمز معکوس :

در اسمز معکوس ابتدا آب با املاح و یون های زیاد وارد دستگاه شده و با پمپ از غشای نیمه تراوا عبور داده می شود و در این مرحله ، یون ها نمی توانند از غشا رد شوند و به همین دلیل در نهایت آب خروجی از دستگاه آب نرم است . غشاهای موجود در این تجهیزات نیز باید به صورت دوره ای و مرتب شستشو داده شوند تا احیاگردند .

انواع سختی گیر از لحاظ جنس بدنه :

سختی گیر آب یک دستگاه استوانه تحت فشار عمودی است که با از بین بردن مواد معدنی سخت درون آب زمینه تولید آب نرم را فراهم می نماید . جنس بدنه این دستگاه در ادامه توضیح داده خواهد شد که می تواند FRP یعنی فایبرگلاس تحت فشار و یا گالوانیزه یعنی فلزی تحت فشار باشد .

سختی گیر فایبرگلاس ( FRP Water softener )

سختی گیر فایبرگلاس دستگاهی است که جنس بدنه آن از الیاف فایبرگلاس تنیده شده روی پلی اتیلن تشکیل می شود . فشار تست سختی گیر FRP معادل 14 بار می باشد و فشار کاری حداکثر 6 بار می باشد . رنگ بدنه مدلهای فایبرگلاس اصولا سفید و یا آبی می باشد .

سختی گیر فلزی

سختی گیر فلزی گالوانیزه یا استیل به دستگاهی گفته می شود که جنس بدنه آن استوانه عمودی فلزی (گالوانیزه یا استیل) می باشد . فشار تست مدل فلزی تا 20 بار نیز می باشد ولی فشار کاری تمامی انواع مختلف سختی گیرها بین 4 تا 7 بار می باشد . بمنظور تولید بدنه دستگاه نیاز به امکانات خاصی نیست لیکن وجود عدسی زن محدب فلزی در کارخانه تولیدی ضروری می باشد .

کارایی مدل فلزی نسبت به مدل فایبرگلاس در ظرفیت های بالا بسیار بیشتر است لیکن در سایزهای کوچک دستگاه فایبرگلاس قطعا پاسخگوی شما در تبدیل آب سخت به نرم خواهد بود .

مزایای سختی‌گیر

·      کاهش اثرات مخرب سختی آب بر سلامتی بدن و بروز مشکلاتی از قبیل سنگ کلیه و مثانه

·      صرفه جویی در هزینه و انرژی

·      عمر مفید تجهیزات و وسایلی مانند لوله ها و لوازم خانگی را طولانی می کند .

·      کاهش امکان رسوب کردن سولفات کلسیم و منیزیم در لوله های انتقال آب

   نحوه عملکرد سختی گیر

 

سختی گیر از دو مخزن تشکیل شده است که به سیستم لوله کشی موتورخانه ، تاسیسات و یا منزل شما متصل هستند . بسته به ظرفیت دستگاه و مورد استفاده ، معمولاً آن را تا حد امکان به محل انشعاب ورودی آب نصب می کنند . دستگاه هایی که برای منازل مسکونی و مصارف آشامیدنی استفاده می شوند از آنجایی که ابعاد کوچکی دارند ، در داخل کابینت یا زیر سینک ظرفشویی نیز قابل نصب هستند .

صرف نظر از اندازه و ظرفیت ، این سیستم به این واقعیت متکی است که یون های فلزی آب سخت حامل (منیزیم ، کلسیم و غیره) همگی بار مثبت دارند . از آنجا که آب در سطح مولکولی سخت است ، تنها روش برای حذف سختی ، جایگزینی یون های فلزی با یون هایی است که بار یونی مثبت دارند اما باعث ایجاد مواد معدنی نمی شوند .

مخزن سختی گیر دقیقاً محلی است که این تعویض در طی فرایندی که به آن مبادله یونی گفته می شود صورت می گیرد . ماده ای که این فرآیند را انجام می دهد ، رزین تبادل یونی نامیده می شود .  

دسته بندی آب بر حسب سختی : میزان سختی آب در امکان و نقاط مختلف کشور ،  متفاوت هست .

آب سبک (Soft Water) : آبی که میزان سختی آن بین 5 تا 60 میلی گرم  بر لیتر باشد . 

آب متوسط (Moderately Hard Water) : آبی که میزان سختی آن بین 60 تا 120 میلی گرم بر لیتر باشد .

آب سخت (Hard Water) : آبی که میزان سختی آن بین 120 تا 180 میلی گرم بر لیتر باشد .

آب خیلی سخت (Very Hard Water) : آبی که میزان سختی آن از 180 میلی گرم بر لیتر بیشتر باشد .

سختی گیر دوبلکس

در شرایطی که نیاز است سختی گیر بطور مداوم کار کند ، معمولا  از سختی گیر دوبلکس استفاده می شود . دارای دو مخزن می باشد که در زمانی که یک مخزن وارد مرحله احیا می شود ، مخزن دوم چرخه ی سختی گیری را ادامه می دهد . در اکثر موارد برای ظرفیت های بالا از این محصول استفاده می شود . که دارای دو مخزن ، دو شیر کنترلی و یک مخزن نمک می باشد . قیمت سختی گیر دوبلکس با توجه به ابعاد و ظرفیت آن نسبت به دیگر سختی گیرها بیشتر می باشد .

مراحل نصب دستگاه سختی گیر

در این قسمت مراحل مختلف نصب دستگاه سختی گیر تصفیه آب را عنوان می کنیم .

نصب شیرکنترلی : در ابتدا نازل پایینی را با استفاده از چسب به انتهای لوله ای که قرار است داخل مخزن سختی گیر گذاشته شود با دقت بچسبانید . بعد از این کار، لوله را در داخل مخزن قرار دهید و در صورتی که لوله بلند بود آن را با توجه به سطح بالای دهانه مخزن برش دهید . با دقت ، بدون اینکه رزین کاتیونی داخل لوله ریخته شود ، مقدار مشخص شده ای از رزین را داخل مخزن بریزید بعد از این کار و قرار دادن نازل در داخل شیر کنترلی ، قسمت بالای لوله را با شیر کنترلی فیکس کرده و کاملا سفت نمایید .

اتصال کانکتور : در زمان نصب کانکتور ابتدا واشر یا همان رینگ مربوطه را در قسمت مشخص شده بر روی کانکتور قرار دهید و به پورت ورودی (lnlet) شیر کنترلی متصل نمایید . بعد از نصب ورودی واشر کانکتور خروجی (Outlet) را نیز در جای خود قرار داده و به پورت خروجی متصل کنید . 

نصب شیرآلات و اتصالات مربوطه : در ابتدا یک عدد گیج فشار را بر روی لوله آب ورودی به دستگاه سختی گیر نصب نمایید ، سپس شیر های مناسب را که قبلا تهیه نموده اید را بر روی خط لوله های ورودی ، خروجی و بای پس نصب نمایید .
حتما دقت نمایید که شیر های ورودی و خروجی با استفاده از قطعات مناسب در جای خود محکم و ثابت شوند  .

نصب شیر تخلیه : نکته ای که در زمان نصب خط تخلیه سختی گیر باید به آن توجه نمایید این است که شیلنگ تخلیه را بطور مستقیم در کفشور رها نکنید چون این مسئله باعث ورود آلودگی های میکروبی به داخل مخزن سختی گیر می شود .
برای نصب لوله تخلیه سختی گیر ابتدا قطعه کنترل دبی جریان را به قسمت خروجی شیر کنترلی اتصال دهید و بعد از آن قطعه مربوط به اتصال شلنگ تخلیه به شیر را در محل خود قرار دهید و با دقت در جای خود سفت نمایید و در ادامه شلنگ تخلیه را تا نزدیکی کفشور هدایت کنید .   

اتصال مخزن اب و نمک : مراحل زیر را برای اتصال شیر کنترلی به مخزن محلول آب و نمک انجام دهید ، ابتدا مهره اتصال ((Connector) را تا انتهای تیوپ بکشید و بعد از آن بوشن را داخل تیوپ قرار دهید . سپس مهره اتصال روی تیوپ را در قسمت مشخص قرار داده و به آرامی بچرخانید تا بطور کامل صفت شود و در انتها سر دیگر شلنگ را داخل تانک نمک قرار دهید .

سختی گیر خانگی

سختی گیر خانگی در واحد های مسکونی برای جلوگیری از رسوبات آهکی بر روی پکیج و آبگرمکن ، ماشین لباسشویی ، ماشین ظرف شویی و وسایل دیگر و کاهش مشکلات ناشی از آب سخت مانند خشکی پوست و مو و ایجاد لکه بر روی لباس ها و ظروف مورد استفاده قرار می گیرد . از انواع دستگاه های تصفیه آب مانند سختی گیر مغناطیسی ، سختی گیر پکیج و سیستم های تصفیه آب رزینی با ظرفیت پایین و دستگاه RO (اسمز معکوس) می توان برای منازل استفاده نمود .  

سختی گیر پکیج

همانطور که قبلا اشاره شد ، یکی از مشکلات آب سخت ، رسوب در آبگرمکن و پکیج می باشد که نسبت به دیگر وسایل و تجهیزات بیشتر در معرض این مشکلات قرار دارند . وجود رسوبات در آبگرمکن و پکیج در عملکرد دستگاه تاثیر مستقیم داشته و هر چه حجم این رسوبات بیشتر شود باعث افت حرارتی می شود . برای جلوگیری از این اتفاق از انواع مختلف سختی گیر می توان استفاده نمود .

نوعی از سختی گیر به نام سختی گیرهای شیمیایی برای حل این مسئله در پکیج ها وجود دارد . این دستگاه تشکیل شده است از یک کارتریج پلی فسفات که در داخل هوزینگ استوانه ای شکل قرار گرفته است . زمانی که آب از سختی گیر پکیج عبور می کند ذرات پلی فسفات در آب حل می شوند و با ترکیب با یون کربنات تشکیل فسفات کلسیم می دهند که در آب محلول بوده و رسوب نمی کند .

سختی گیر پکیج سختی را حذف نمی کند تنها از رسوب آن در پکیج جلوگیری می کند .

قیمت سختی گیر

قیمت سختی گیر یکی  از اصلی ترین دغدغه های خریداران این سیستم می باشد . امروزه با توجه به تعدد تولید کنندگان ، عرضه کنندگان و واسطه ها در زمینه خرید و فروش تجهیزات صنعتی تصفیه آب و فاضلاب خریداران با چالش قیمت مواجه هستند . تا جایی که در برخی اجناس با ظرفیت مشابه رنج قیمتی بسیار متفاوتی را شاهد هستیم که حقیقتا سبب گمراهی خریدار خواهد شد .  

برای استعلام قیمت سختی گیر جهت تصفیه آب استخر ، آب چاه و یا آب مورد استفاده در گلخانه ها و کشاورزی  و موارد خانگی و پکیچ  لطفا با کارشناسان ما تماس بگیرید تا کارشناسان فروش شرکت راهنمایی لازم را به شما مشتریان عزیز ارائه نمایند . قیمت سختی گیر پارامتری وابسته به ظرفیت دستگاه حذف سختی می باشد .

تعداد دفعاتی که در روز سیستم تصفیه آب بکواش می گردد ، جنس بدنه ، اتوماتیک یا غیر اتوماتیک بودن شیرها ، نوع رزین مورد استفاده درون سیستم تصفیه آب و استیل یا گالوانیزه بودن بدنه فلزی در قیمت سختی گیر تاثیر بسزایی دارند .

عوامل موثر در قیمت سختی گیر آب

  • ظرفیت
  • جنس بدنه
  • ضخامت بدنه
  • نوع نازل
  • نوع شیر کنترلی
  • مقدار و جنس رزین
  • تجهیزات جانبی دستگاه همچون تانک نمک، گیج و

براساس لیست بالا در تعیین قیمت سختی گیر عوامل زیادی دخیل هستند . اما به طور کلی مهم ترین این موارد ، یکی رزین و دیگری شیر کنترلی می باشد .

برای مثال در بازار امروز قیمت هر لیتر از رزین کاتیونی با برند چینی حدود 23 الی 25 هزار تومان می باشد . در صورتی که یک لیتر رزین استاندارد برند پرولایت 32 هزار تومان می باشد . فرض کنید در یک دستگاه  500 هزار گرین که حداقل 475 لیتر رزین نیاز دارد ، تفاوت قیمتی چهار میلیون و دویست هزار تومانی در نوع برند رزین خواهد داشت .

پس زمانی که از شرکت های مختلف استعلام قیمت می گیرید به این نکته توجه داشته باشید که نباید صرفا به قیمت پایین فروشنده بسنده کنید  . زیرا هنگامی که در سختی گیر رزین چینی و گرید پایین استفاده می شود ، شاید در روز های اول هیچ تفاوت و مشکلی مشاهده نکنید  . اما با گذر زمان و اشباع شدن رزین ها خواهید دید که رزین دیگر احیا نمی شود و شما مجبورید مجددا نسبت به شارژ آن اقدام نمایید که این از نظراقتصادی مقرون به صرفه نیست و باعث می شود که مصرف کننده هزینه ی زیادی را متقبل شود .

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت سازاب مراجعه نمایید .